Untuk Tempahan Karipap Frozen/Panas, Sila Hubungi

Untuk Tempahan Karipap Frozen/Panas, Sila Hubungi

Wednesday, November 19, 2014

2 jam saja berniaga, kecoh lokasi niaga

Awal pagi saya menyiapkan tempahan cucur badak dari seorang customer di Bukit Mahkota. 40 pcs yang ditempahnya. Lepas tu baru saya mula uli tepung untuk persediaan niaga karipap.

Selepas menghantar tempahan cucur badak, saya sarapan dulu dengan 2 orang sahabat AIM (Amanah Ikhtiar) Seri Putra di restoran Haji Tapah.

Pukul 11.00 dah siap semua peralatan nak berniaga. Baru 5-6 biji karipap sedang digoreng dalam kuali, ada customer yang sudah bertanya nak beli karipap.

2 orang sahabat tadi suka nak membantu. Salah sorang tu kata nak lepas gian berniaga katanya. Jadi dia tolong saya goreng karipap. Dia biasa dapat tempahan karipap pusing.

Yang sorang lagi beramah mesra dengan customer tadi sementara tunggu karipap siap digoreng. Jiran setaman dia rupanya. Makin rancaklah berbual.

Sambil niaga, sempat sahabat yang ramah WhatAps ke seorang sahabat mak buyung gambar cucur badak. Bertanya pada sahabat mak buyung kalau mengidam nakkan cucur badak. Sempat juga dia mengirim gambar saya berniaga ke group WhatAps AIM Seri Putra.

Cucur badak Aleya Frozen
Tak sampai 15 minit sahabat mak buyung tiba ke lokasi niaga dengan menunggang motorsikal. Brutal sungguh sahabat yang sarat mengandung minggu ke 37 ni. Nakkan cucur badak punya pasal, tak menyempat sahabat ramah nak hantar ke rumah.

Mulut sahabat mak buyung memang riuh. Makin riuh lokasi niaga karipap panas Teras Jernang. Bila customer datang je, laju-laju dia yang nak ambil order. Memang senang sangat kerja saya hari ini. Ada 3 orang sahabat yang sama-sama ahli AIM. Bayangkanlah ada 4 orang di khemah berniaga berukuran 8' x 8'.

Saya kelim karipap, sahabat karipap pusing menggorengnya, sahabat mak buyung melayan customer dan sahabat ramah jadi promoter menghulurkan kad nama Aleya Frozen.

Ini baru hari kedua saya berniaga di lokasi baru. Ada repeat customer yang semalam membeli karipap, hari ini mengulang lagi. Ada customer yang baru saja beli, tiba-tiba datang lagi beli. Tak cukup katanya.

Bayangkan anda di tempat saya? Gembira, bersyukur sebab tak sangka ramai sahabat yang seronok nak turut serta dalam urusan niaga hari ini. Dan ramai customer datang membeli hingga karipap habis hanya dalam masa 2 jam berbanding semalam ambil masa 4 jam.

Dah last minit pun ada lagi sahabat yang kali ini Pengerusi AIM pula yang datang. Nyarislah ada lagi sikit karipap untuk dia. Bungkusan terakhir. Terkejut dia bila tengok kami sahabat-sahabat ahli AIM Seri Putra seolah berkumpul di situ.

Memang meriah berniaga hari ini. Hari ini dalam sejarah rasanya. Terpaksalah saya mengirim mohon maaf pada customer di page facebook saya sebab tiada karipap lagi untuk sebelah petang. Karipap dah habis seawal pukul 1 petang.

Sedang berkemas nak tutup niaga dah

Nampaknya saya kena uli lebih tepung untuk karipap esok. Tambahkan lagi sedikit kuantiti.

Alhamdulillah atas rezeki yang Allah beri hari ini. Alhamdulillah kerana segala urusan dipermudahkanNya.

No comments: