Untuk Tempahan Karipap Frozen/Panas, Sila Hubungi

Untuk Tempahan Karipap Frozen/Panas, Sila Hubungi

Monday, November 24, 2014

Dugaan berniaga ketika hujan kali pertama di lokasi baru

Hari Isnin bermula dengan dugaan gas memasak habis semasa sedang seronok memasak inti karipap. Dugaan di pagi hari, kenalah ke kedai berhampiran untuk tukar tong gas. Terbuang waktu hampir sejam. Apa nak buat, dah memang gas tu nak habis. Mana ada orang guna tong gas untuk memasak tapi tak habis2kan. Gurau je.

Hampir pukul 1 baru dapat buka gerai selepas makan dulu di restoran Haji Tapah dengan sahabat. Kena ambil tenaga dulu sebelum mula bekerja. Tak mahu macam semalam yang dapat makan selepas selesai niaga pada pukul 4 lebih.

Baru nak mula niaga ada pula seorang lagi sahabat tiba yang rajin nak menolong menggorengkan karipap. Bukan dia ambil upah pun tetapi saja seronok nak membantu saya. Syukur dikelilingi sahabat yang ringan tulang membantu sekali-sekala merancakkan lokasi niaga.

Tiba-tiba hujan turun semasa sedang rancak berniaga sekitar pukul 1.45 petang. Cepat-cepat sahabat saya tolong pasangkan penutup platik jernih di depan dan belakang khemah niaga. Ok lah sebab hujan saja tanpa tiupan angin yang kuat. Tapi hujannya sekejap saja sekitar 10-15 minit.

Ada juga customer yang datang membeli kerana mendapat maklumat dari rakannya, "kawan saya kata karipap dibuat dan digoreng di gerai!"

Terima kasih pada rakannya yang tolong promote gerai saya ni. Hanya Allah yang dapat balas kebaikannya.

Ada juga yang bertanya pada saya "jual karipap je?". Ye! Saya hanya menjual karipap sahaja, tiada kuih lain. Jika ada pun hanya sekali-sekala sahabat lain menghantar donutnya untul dijual.

Pecah rekod hari ini kerana menerima 4 orang pelanggan yang merupakan pekerja dari restoran di depan gerai; restoran Haji Tapah. Mereka bergilir-gilir menggunakan payung untuk ke gerai saya. Masa tu dalam pukul 3.30 petang hujan turun semula beserta angin. Saya terpaksa berhenti menggoreng seketika kerana tempias hujan terkena ke dalam kuali menggoreng. Terpaksa tutupkan dengan plastik buat seketika.

Dalam keadaan hujan pun masih ada 3-4 biji kereta yang berhenti di depan gerai membeli karipap. Semuanya merupakan regular customer saya. Termasuklah tokey warung nasi lemak di Bangi Lama, warungnya betul-betul di hadapan kedai basikal. Hampir 3 hari berturut dia membeli karipap sardin.

Hari ini tokey restoran Hamidi pun sudi singgah membeli karipap. Nak makan karipap dengan isteri katanya. Romantisnya. Karipap pengikat kasih sayang, jika semalam karipap mampu buat orang serius jadi tersenyum.

Ada juga 2-3 sahabat yang mengulang lagi membeli karipap. Terima kasih Kak Zah, Ina, Kak Melati yang tak jemu berkunjung ke gerai saya. Eton dan Fiza pun tetap order walau sedang berada di rumah, kirim melalui anak-anak.

Customer setia
Inilah dia customer saya yang paling setia membeli setiap hari sejak hari pertama saya berniaga. Dia tidaklah membeli banyak, kadang seringgit atau dua ringgit je. Dia menolak bila saya offer karipap frozen ; nak panas2 yang saya goreng katanya. Malas nak goreng di rumah.

Yang seronoknya bila ada customer baru ni memang agak famous di Bandar Seri Putra iaitu pemilik CT Ayuz Sweet Bakery datang membeli. Bolehlah saya menuntut ilmu buat donut lepas ni.

Lambat habis hari ni dalam pukul 6.15 petang. Mungkin sebab hujan yang lebih lama bawa ke malam. Hari ini saya lebihkan buat karipap sardin. Alhamdulillah, syukur habis belaka. Pun masih ada yang bertanya nakkan karipap semasa saya sedang sibuk berkhemas untuk pulang. InsyaAllah kita jumpa esok pula ye.

Ada bocor khemah yang perlu dibetulkan, ada penutup plastik yang perlu dipasang rapi ; semuanya untuk sebagai persediaan jika hujan lagi esok. Setiap masalah perlu cari penyelesaian atau perlu cari idea untuk mengurangkan risikonya.

Gara-gara hujan, terlupa nak singgah kedai Ban Soon Bandar Seri Putra untuk membeli kentang. Terpaksa keluar ke kedai dekat rumah di Teras Jernang selepas maghrib. Moga urusan esok juga lancar. Amin.

No comments: