Google+ Followers

Untuk Tempahan Karipap Frozen/Panas, Sila Hubungi

Untuk Tempahan Karipap Frozen/Panas, Sila Hubungi

Sunday, November 23, 2014

Karipap panas Teras Jernang cuti hari Sabtu

Hari jumaat ada niaga tapi tak sempat nak menaip entry. Alhamdulillah, bisnes karipap tetap habis laku seperti hari2 sebelumnya. Cuma adalah 5-6 pcs karipap yang reject sebab bocor semasa menggoreng. Biasanya karipap sardinlah. Tak mengapalah, ada ilmu yang dipelajari. Jangan buat karipap sardin semasa intinya masih suam2. Adat berniaga memang adakalanya rugi. Allah menduga kerana ada hikmah di sebaliknya.

Mengelim karipap ambil masa purata dalam 20 saat

Buat adunan lebih pun habis dalam pukul 4 petang juga, bermula dalam pukul 12.00 tengahati. Tak ada juga rezeki untuk customer yang balik lepas waktu pejabat. InsyaAllah saya usahakan buat lebih.

Hari Sabtu saya bercuti dari berniaga. Cuci semua peralatan niaga seminggu sekali seperti kain alas, kain lap meja, dapur dan sebagainya. Peralatan niaga perlu bersih supaya karipap juga bersih. Makanan yang dijual jadi darah daging, itu amanah yang saya perlu jaga.

Saya sambung berniaga pada hari Ahad. Pukul 12.30 tengahari baru buka tapak niaga dan berakhir pada pukul 4.30 petang. Hari paling sibuk kerana hampir tak dapat nak duduk dan makan sebab berterusan mengelim karipap. Customer datang bertalu-talu. Nyaris ada seorang sahabat yang membantu melayan customer.

Dah dua hari tokey restoran D'Laden datang nak beli karipap tapi selalu tak sempat sebab dah habis. Hari ni dia hantar anaknya wakil membeli, diborong terus sebanyak 32 pcs. Ramai tetamu agaknya. Terima kasih kak Siti, berbesar hati bila sifu bakery/restoran membeli karipap panas Teras Jernang.

Ada juga customer yang mulanya beli RM4 karipap kentang. Selepas sejam dua datang semula membeli RM2, tapi karipap ayam je lah sebab karipap kentang dah habis. Tersenyum dia bila sahabat saya menegur "mesti sedap tadikan?" sebab sebelum tu serius wajahnya semasa kali pertama membeli.

"Akak dah pindah sini ke? Patut saya cari kat jalan bawah sana tak ada. Saya ingatkan akak balik semula Teras Jernang. Cari kat sana pun tak ada juga!", customer sorang yang lain pula komplen. Tu dia aihhh... Sampai camtu dia cari karipap panas Teras Jernang. Terima kasih customer yang Ina namanya atas kesetiaanmu.

Ada satu pasangan warga emas ni hampir setiap hari membeli karipap sardin. Romantis je berdua beriringan ke restoran Haji Tapah pula minum teh tarik dengan karipap yang dibeli.

Dah dua kali juga boss restoran Haji Tapah membeli karipap di gerai saya. Kalau dah dua kali tu tanda dia suka dengan karipap panas Teras Jernang. Alhamdulillah, syukur. Habis lagi semua karipap yang saya pada hari Ahad ini.

No comments: